Diverse bronnen op het internet, waaronder Philip Camoin, weten te melden dat de tarot de leer inhoudt van Maria Magdalena. Enige scepsis is geboden; er worden veel onzinverhalen verteld over deze Maria, zeker na de Davinci Code van Dan Brown (al noem ik de kern van dat verhaal geen onzin!). Echter, veel mensen gaan met de theorie aan de haal om geld te verdienen...
Camoin heeft echter een interessante theorie...
Wanneer we de twee laatste kaarten van de reeks naast elkaar leggen, le Jugement en Le monde (20 en 21) dan krijgen we een aardig beeld.
Op de laatste kaart staat een vrouw in een mandorla (italiaans voor amandel), met in de hoeken de symbolen van de vier evangelisten.
Een mandorla is eigenlijk het binnenste gedeelte van twee overlappende cirkels, vesica piscis.
De amandelvorm is een ultiem vrouwelijk symbool en staat vaak symbool voor de vrouwelijke genitaliën, het geboortekanaal etc.
Deze twee cirkels symboliseren twee tegengestelde werelden die samenkomen, zoals het aardse en het hemelse, het geestelijke en het lichamelijke etc. De figuur die in het midden staat dient eigenlijk als brug, als verbindend principe van deze tegengestelde werelden/ideeën. Deze figgur werd veelvuldig gebruikt in de middeleeuwse kunst om de heiligheid aan te tonen van Jezus of Maria (zijn moeder). De figuur in de mandorla is altijd (!) heilig. Dat betekent dus dat de figuur op "Le Monde" een heilige figuur moet zijn, een heilige vrouw(!), maar het is duidelijk niet Maria, de moeder.
Tezamen met de vier symbolen in elke hoek wordt de afbeelding "Christ in Majesty".
Alleen...het is niet Jezus in de mandorla! Jezus wordt in de kunst heel soms (met de nadruk op heel soms) afgebeeld met borsten, maar dan nog moet dit wel een vrouwelijke figuur zijn. Buiten de borsten heeft ze heupen, vrouwelijke trekken in het gezicht etc. Daarnaast is het ook een logische keuze om de allerhoogste Arcana te eindigen (als het hoogst haalbare) met een vrouwelijk persoon.
De vrouwelijke heilige heeft haar blik gericht op de de wederopstanding (Le Jugement).
...een vrouwelijke heilige die getuige is van de wederopstanding! Dat moet haast wel Maria Magdalena zijn!
Tot zover de theorie van Camoin.
Al jaren vraag ik me af waarom de vier symbolen alle een halo/aureool om hun kop hebben, op één na, de stier...deze wordt "ontheiligd".
Nu is het zo dat de vier figuren symbool staan voor de vier evangelisten; de engel voor Mattheus, de leeuw voor Marcus, de stier voor Lucas en adelaar voor Johannes.
Nu is het zo dat alle vier de evangelieen opmerken dat Maria Magdalena de eerste was die Jezus zag na de kruisiging en de begrafenis, dus als eerste getuige was van de wederopstanding (en niet Petrus!)(wat betekend dat Maria M. de eerste paus had moeten zijn!), behalve bij het evangelie van Lucas!!!
Lucas vermeld het niet, de stier staat symbool voor Lucas en de stier heeft geen halo!
De vrouwelijke heilige heeft haar blik gericht op de de wederopstanding (Le Jugement).
...een vrouwelijke heilige die getuige is van de wederopstanding! Dat moet haast wel Maria Magdalena zijn!
Tot zover de theorie van Camoin.
Al jaren vraag ik me af waarom de vier symbolen alle een halo/aureool om hun kop hebben, op één na, de stier...deze wordt "ontheiligd".
Nu is het zo dat de vier figuren symbool staan voor de vier evangelisten; de engel voor Mattheus, de leeuw voor Marcus, de stier voor Lucas en adelaar voor Johannes.
Nu is het zo dat alle vier de evangelieen opmerken dat Maria Magdalena de eerste was die Jezus zag na de kruisiging en de begrafenis, dus als eerste getuige was van de wederopstanding (en niet Petrus!)(wat betekend dat Maria M. de eerste paus had moeten zijn!), behalve bij het evangelie van Lucas!!!
Lucas vermeld het niet, de stier staat symbool voor Lucas en de stier heeft geen halo!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten