vrijdag 3 juni 2011

De 3x7 structuur en de symboliek

Wanneer we de kaarten rangschikken naar het 3x7-principe vallen er ook nog andere zaken op: We gebruiken hiervoor de Marseille tarot.
In de eerste serie zijn de afbeeldingen mensen, mensen die trouwens allemaal gekleed zijn om het aardse te symboliseren. Dit noemen we de wereldlijke kaarten. De tweede serie noemen we overgangskaarten. Hierin zien we meer abstracte begrippen, de dood, matiging etc. In de laatste serie, die we de hemelse kaarten noemen, zijn de figuren op de kaarten naakt: de figuren bij de Duivel, de Ster, de Zon, het Oordeel en (bijna) de wereld. Dit betekend dat de " aardse kleding" is afgeworpen en dat de Dwaas van een "aards persoon", een "hemels/geestelijk persoon" is geworden.


In de 3x7-structuur zijn er 7 kolommen van drie kaarten aanwezig. We zien dat iedere kolom van drie kaarten een gemeenschappelijk thema/overeenkomsten hebben.
kolom 1: kaart 1,8 en 15
kolom 2: kaart 2, 9 en 16
kolom 3: kaart 3, 10 en 17
kolom 4: kaart 4, 11 en 18
kolom 5: kaart 5, 12 en 19
kolom 6: kaart 6, 13 en 20
kolom 7: kaart 7, 14 en 21

n.b. de Dwaas wordt weggelaten, hij heeft immers geen nummer en "doorloopt" de gehele grote arcana ( de term grote/kleine arcana (geheimen) is trouwens pas eind 18e eeuw in het leven geroepen door de occultist Paul Christiaan).

kolom 1
In deze kolom worden de tegenstellingen van het mannelijke en vrouwelijke weergegeven.
Op kaart 1 zien we de staf van de Magiër (fallussymbool) en ronde munten (vrouwelijk symbool); ook de “vagina” tussen de benen van de Magiër.
Op kaart 8, Gerechtigheid, is het zwaard het mannelijke symbool en de weegschaal het vrouwelijke symbool.
Op kaart 15,  zien we de Duivel met mannelijke en vrouwelijke lichaamsdelen; penis en borsten.

kolom 2
In deze kolom komt het thema "zoeken naar het licht" naar voren.
Bij kaart 16 wordt de bliksem weergegeven, een symbool voor licht/verlichting.
Bij kaart 9 heeft de Kluizenaar een lamp vast.
Bij kaart 2 heeft de Hogepriesteres een boek vast, een wijs boek, waarin antwoorden worden gegeven op de levensvragen.

kolom 3
In deze kolom zien we de overeenkomsten tussen “het hemelse” en bepaalde dieren:
In kaart 3 zien we de adelaar, in kaart 10 zitten drie (!) figuren op het Rad, verwijzend naar de lucht, naar boven, het hemelse. In kaart 17 zien we de Ibis, een hemelse vogel. Vogels symboliseren vaak het hemelse.

kolom 4
In deze kaarten zien we allemaal dieren, de kreeft en honden/wolven bij de Maan, de leeuw bij Kracht en de adelaar bij de Keizer. we zien hier de elementen water, vuur en lucht. Het element "aarde" is te aards en wordt niet gesymboliseerd.

kolom 5
deze kolom kan je zien als "Jacob's ladder", een ladder van de aarde naar de hemel, de Dwaas zoekende naar verlichting/het hemelse. Het hoofddeksel van de Paus,of de leuning achter hem bestaat uit een trap (de horizontale lijnen). Als we kijken naar de Gehangene zien we dat, wanneer we denkbeeldige (horizontale) latten leggen op de afgeknotte stonkjes, er wederom een lader ontstaat. Via de Paus en de Gehangene wordt het Licht (de Zon) betreden.

kolom 6
Hier komt het hemelse aspect naar voren. De engel op het Oordeel staat uiteraard voor het hemelse. Het graf is vierkant (aards) en de figuren vormen een driehoek (hemels), het hemelse/geestelijke stijgt uit boven het aardse.
De Dood maakt aardse zaken (koning en koningin) dood en geeft hen "a ticket to heaven". Het geestelijke wordt hier benadrukt.
Op kaart 6, de geliefden, zien we weer een engel die aan de hemel staat.
De kleur blauw komt regelmatig naar voren in de kaarten, blauw is hemels/geestelijk.
n.b. de tegenstelling hemels (3) en aards (4) komt ook op de volgende manier naar voren:
op kaart 20: het graf (4) en de figuren vormen een driehoek (3).
Op kaart 13, drie handen (3) en vier ledematen (4).
Op kaart 6, drie mensen(3) en vier figuren (4).
Op de kaarten komen de volgende voorwerpen voor: pijl/boog (aansteker van de liefde), de zeis (aansteker van de dood), de trompet (aansteker van het opstaan uit de dood).

kolom 7
In deze kolom komt het in vereniging brengen van het mannelijke en het vrouwelijke tot uitdrukking:
Op kaart 21: de cirkel in het vierkant. de vrouw met de fallische staf in haar hand.
Op kaart 14: het mannelijke en het vrouwelijke wordt met elkaar vermengd, de ene beker is lang en mannelijk, de andere beker is breder en vrouwelijk.
Op kaart 7: een mannelijk en een vrouwelijk paard. De paarden zijn met elkaar vergroeid. De vierkante wagen en de ronde wielen (m en v).




Wanneer we de kaarten rangschikken naar het 3x7-principe vallen er ook nog andere zaken op: We gebruiken hiervoor de Marseille tarot.
In de eerste serie zijn de afbeeldingen mensen, mensen die trouwens allemaal gekleed zijn om het aardse te symboliseren. Dit noemen we de wereldlijke kaarten. De tweede serie noemen we overgangskaarten. Hierin zien we meer abstracte begrippen, de dood, matiging etc. In de laatste serie, die we de hemelse kaarten noemen, zijn de figuren op de kaarten naakt: de figuren bij de Duivel, de Ster, de Zon, het Oordeel en (bijna) de wereld. Dit betekend dat de " aardse kleding" is afgeworpen en dat de Dwaas van een "aards persoon", een "hemels/geestelijk persoon" is geworden.


In de 3x7-structuur zijn er 7 kolommen van drie kaarten aanwezig. We zien dat iedere kolom van drie kaarten een gemeenschappelijk thema/overeenkomsten hebben.
kolom 1: kaart 1,8 en 15
kolom 2: kaart 2, 9 en 16
kolom 3: kaart 3, 10 en 17
kolom 4: kaart 4, 11 en 18
kolom 5: kaart 5, 12 en 19
kolom 6: kaart 6, 13 en 20
kolom 7: kaart 7, 14 en 21

n.b. de Dwaas wordt weggelaten, hij heeft immers geen nummer en "doorloopt" de gehele grote arcana ( de term grote/kleine arcana (geheimen) is trouwens pas eind 18e eeuw in het leven geroepen door de occultist Paul Christiaan).

kolom 1
In deze kolom worden de tegenstellingen van het mannelijke en vrouwelijke weergegeven.
Op kaart 1 zien we de staf van de Magiër (fallussymbool) en ronde munten (vrouwelijk symbool); ook de “vagina” tussen de benen van de Magiër.
Op kaart 8, Gerechtigheid, is het zwaard het mannelijke symbool en de weegschaal het vrouwelijke symbool.
Op kaart 15,  zien we de Duivel met mannelijke en vrouwelijke lichaamsdelen; penis en borsten.

kolom 2
In deze kolom komt het thema "zoeken naar het licht" naar voren.
Bij kaart 16 wordt de bliksem weergegeven, een symbool voor licht/verlichting.
Bij kaart 9 heeft de Kluizenaar een lamp vast.
Bij kaart 2 heeft de Hogepriesteres een boek vast, een wijs boek, waarin antwoorden worden gegeven op de levensvragen.

kolom 3
In deze kolom zien we de overeenkomsten tussen “het hemelse” en bepaalde dieren:
In kaart 3 zien we de adelaar, in kaart 10 zitten drie (!) figuren op het Rad, verwijzend naar de lucht, naar boven, het hemelse. In kaart 17 zien we de Ibis, een hemelse vogel. Vogels symboliseren vaak het hemelse.

kolom 4
In deze kaarten zien we allemaal dieren, de kreeft en honden/wolven bij de Maan, de leeuw bij Kracht en de adelaar bij de Keizer. we zien hier de elementen water, vuur en lucht. Het element "aarde" is te aards en wordt niet gesymboliseerd.

kolom 5
deze kolom kan je zien als "Jacob's ladder", een ladder van de aarde naar de hemel, de Dwaas zoekende naar verlichting/het hemelse. Het hoofddeksel van de Paus,of de leuning achter hem bestaat uit een trap (de horizontale lijnen). Als we kijken naar de Gehangene zien we dat, wanneer we denkbeeldige (horizontale) latten leggen op de afgeknotte stonkjes, er wederom een lader ontstaat. Via de Paus en de Gehangene wordt het Licht (de Zon) betreden.

kolom 6
Hier komt het hemelse aspect naar voren. De engel op het Oordeel staat uiteraard voor het hemelse. Het graf is vierkant (aards) en de figuren vormen een driehoek (hemels), het hemelse/geestelijke stijgt uit boven het aardse.
De Dood maakt aardse zaken (koning en koningin) dood en geeft hen "a ticket to heaven". Het geestelijke wordt hier benadrukt.
Op kaart 6, de geliefden, zien we weer een engel die aan de hemel staat.
De kleur blauw komt regelmatig naar voren in de kaarten, blauw is hemels/geestelijk.
n.b. de tegenstelling hemels (3) en aards (4) komt ook op de volgende manier naar voren:
op kaart 20: het graf (4) en de figuren vormen een driehoek (3).
Op kaart 13, drie handen (3) en vier ledematen (4).
Op kaart 6, drie mensen(3) en vier figuren (4).
Op de kaarten komen de volgende voorwerpen voor: pijl/boog (aansteker van de liefde), de zeis (aansteker van de dood), de trompet (aansteker van het opstaan uit de dood).

kolom 7
In deze kolom komt het in vereniging brengen van het mannelijke en het vrouwelijke tot uitdrukking:
Op kaart 21: de cirkel in het vierkant. de vrouw met de fallische staf in haar hand.
Op kaart 14: het mannelijke en het vrouwelijke wordt met elkaar vermengd, de ene beker is lang en mannelijk, de andere beker is breder en vrouwelijk.
Op kaart 7: een mannelijk en een vrouwelijk paard. De paarden zijn met elkaar vergroeid. De vierkante wagen en de ronde wielen (m en v).





afbeelding copyright P. Camoin





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten