Zoals we hebben gezien is samenbrengen van de mannelijke en vrouwelijke elementen in het individuatieproces een van de thema's. In de grote arcana van de tarot zien we dit thema terug:
De hond in de Dwaas probeert de Dwaas te “ontmannen” (tevens wordt de Dwaas onthoofd door zijn stok). In de Marseille-tarot van Noblet (dit is de eerste zogenaamde Marseille-tarot (1650) is dit goed te zien. Niet alleen een scheur in de broek is zichtbaar, maar ook de genitaliën van de Dwaas.
Op de kaart van de Magiër zien we, ook in de Noblet-tarot, dat de figuur een penis in zijn hand houdt, waarschijnlijk van hemzelf. Tussen de benen van de Magiër zien we “bosjes” op de grond in de vorm van een vagina.
Kijken we naar de Hogepriesters, dan zien we dat er een penis, zogenaamd als onderdeel van haar habijt, horizontaal op haar borst aanwezig is. Het aanwezig zijn van een vrouwelijke paus, zeker in de patriarchale tijd van toen, is een indicatie om het vrouwelijke principe te “promoten”.
De Keizer is “en-profiel” gesitueerd, kijkend, naar zijn metgezel, de Keizerin. De Keizer houdt zijn riem vast, een symbool (want rond), van het vrouwelijke.
De adelaars die zijn afgebeeld op de derde en vierde kaart maken onderdeel uit van het “wapen” van de keizers. In het jaar 800 werd dit wapenteken voor het eerst gebruikt voor Karel de Grote. Meestal wordt de Romeinse adelaar, die naar links kijkt) samengevoegd met de Frankische adelaar (die naar links kijkt). De vleugels van de adelaar van de Keizerin wijzen omhoog, naar het hemelse. Die van de Keizer wijzen naar beneden, (naar het aardse).
Op de vijfde kaart, in de Marseille-editie, zien we dat de Paus niet naar zijn discipelen kijkt, maar naar “Cupido” op de volgende kaart. Tevens wijst hij naar de engel op kaart 6. Cupido staat voor de liefde (en is een vrouwelijk symbool).
De figuur in de Zegewagen staat in een vierkante bak, symbool voor het mannelijke, de wielen, symbool voor het vrouwelijke, staan dwars afgebeeld, wat inhoudt dat het mannelijke principe, wat zo en zo door de Zegewagen wordt gesymboliseerde, tot stilstand wordt gebracht.
In de 8e kaart houdt de figuur een zwaard vast en in haar andere hand de weegschaal, respectievelijk een mannelijk en vrouwelijk symbool.
De Kluizenaar is een symbool voor terugtrekking en is dus vrouwelijk van aard.
Op kaart 11 zien we een vrouwelijk figuur die de leeuw, een mannelijk symbool aan banden legt.
In Matiging worden de mannelijke en vrouwelijke elementen met elkaar gemixed, de ene “vaas” is mannelijk, de ander vrouwelijk.
In de Marseille-editie is de Duivel en mannelijk en vrouwelijk, het heeft een penis en bosten.
Ook de twee figuren zijn mannelijk en vrouwelijk van aard.
In de Toren zien we dat de bliksemschicht de toren gedeeltelijk vernietigd. Bliksem is een voorbode van regen, vruchtbaarheid, water, vrouwelijk, en de toren is een fallisch symbool. (De kroon van de Toren kunnen we misschien zien als de eikel van de penis). Het vrouwelijke vernietigd het mannelijke.
In de Ster zien we een typisch vrouwelijke kaart; niet alleen de figuur op zich, maar ook de waterstromen, de Ibisvogel staan symbool voor het vrouwelijke en het vruchtbare, (de Ibisvogel werd in Egypte gezien als een vruchtbaarheidssymbool, wanneer men deze vogel zag vliegen wist men dat zeer binnenkort de Nijl zou overstromen. Ook de Ster zelf kan staan voor Sirius wat ook de overstroming van de Nijl aangaf in de zomer). De figuur is zwanger.
De Maan is een typisch vrouwelijke kaart.
Het Oordeel: hier zien we drie figuren (drie is een vrouwelijk getal) die opstaan van het vierkante (is mannelijk) graf.
De Wereld is een vrouwelijke figuur (misschien onzijdig); het hoogst haalbare is het vrouwelijke.
n.b. De tarot heeft ervoor gezorgd dat er vier koninginnen in het spel werden toegevoegd, een toevoeging van het vrouwelijke dus.
Ook zien we dat op bijna iedere kaart de mannelijke en vrouwelijke symbolen voorkomen:
Mannelijk symbool Vrouwelijk symbool
Dwaas staf knapzak
Magier staf vulva/blad
Hogepriesteres penis II (poort), voorhang
Keizerin staf/scepter Vrouwelijke adelaar
Keizer staf/scepter (ronde) riem
Paus staf Ronde kapsel figuren
Geliefden pijl boog
Zegewagen Mannelijk paard Vrouwelijk paard
Gerechtigheid zwaard weegschaal
Kluizenaar staf lamp
Rad van Fortuin zwaard Rad (rond)
Kracht leeuw schoot
Gehangene tak(ken) Geheel van taken = poort
Dood Hoofd koning Hoofd koningin
Matiging Mannelijke beker Vrouwelijke beker
Duivel Penis borsten
Toren bliksem, toren (fallisch) kroon, ballen in licht
Ster Mannelijke kan Vrouwelijke kan
Maan torens water/maan zelf
Zon Zon zelf, mannelijke figuur water/vrouwelijke figuur
Oordeel Mannelijke figuur Vrouwelijke figuur
Wereld staf ovaal ( Androgyne figuur)
De hond in de Dwaas probeert de Dwaas te “ontmannen” (tevens wordt de Dwaas onthoofd door zijn stok). In de Marseille-tarot van Noblet (dit is de eerste zogenaamde Marseille-tarot (1650) is dit goed te zien. Niet alleen een scheur in de broek is zichtbaar, maar ook de genitaliën van de Dwaas.
Op de kaart van de Magiër zien we, ook in de Noblet-tarot, dat de figuur een penis in zijn hand houdt, waarschijnlijk van hemzelf. Tussen de benen van de Magiër zien we “bosjes” op de grond in de vorm van een vagina.
Kijken we naar de Hogepriesters, dan zien we dat er een penis, zogenaamd als onderdeel van haar habijt, horizontaal op haar borst aanwezig is. Het aanwezig zijn van een vrouwelijke paus, zeker in de patriarchale tijd van toen, is een indicatie om het vrouwelijke principe te “promoten”.
De Keizer is “en-profiel” gesitueerd, kijkend, naar zijn metgezel, de Keizerin. De Keizer houdt zijn riem vast, een symbool (want rond), van het vrouwelijke.
De adelaars die zijn afgebeeld op de derde en vierde kaart maken onderdeel uit van het “wapen” van de keizers. In het jaar 800 werd dit wapenteken voor het eerst gebruikt voor Karel de Grote. Meestal wordt de Romeinse adelaar, die naar links kijkt) samengevoegd met de Frankische adelaar (die naar links kijkt). De vleugels van de adelaar van de Keizerin wijzen omhoog, naar het hemelse. Die van de Keizer wijzen naar beneden, (naar het aardse).
Op de vijfde kaart, in de Marseille-editie, zien we dat de Paus niet naar zijn discipelen kijkt, maar naar “Cupido” op de volgende kaart. Tevens wijst hij naar de engel op kaart 6. Cupido staat voor de liefde (en is een vrouwelijk symbool).
De figuur in de Zegewagen staat in een vierkante bak, symbool voor het mannelijke, de wielen, symbool voor het vrouwelijke, staan dwars afgebeeld, wat inhoudt dat het mannelijke principe, wat zo en zo door de Zegewagen wordt gesymboliseerde, tot stilstand wordt gebracht.
In de 8e kaart houdt de figuur een zwaard vast en in haar andere hand de weegschaal, respectievelijk een mannelijk en vrouwelijk symbool.
De Kluizenaar is een symbool voor terugtrekking en is dus vrouwelijk van aard.
Op kaart 11 zien we een vrouwelijk figuur die de leeuw, een mannelijk symbool aan banden legt.
In Matiging worden de mannelijke en vrouwelijke elementen met elkaar gemixed, de ene “vaas” is mannelijk, de ander vrouwelijk.
In de Marseille-editie is de Duivel en mannelijk en vrouwelijk, het heeft een penis en bosten.
Ook de twee figuren zijn mannelijk en vrouwelijk van aard.
In de Toren zien we dat de bliksemschicht de toren gedeeltelijk vernietigd. Bliksem is een voorbode van regen, vruchtbaarheid, water, vrouwelijk, en de toren is een fallisch symbool. (De kroon van de Toren kunnen we misschien zien als de eikel van de penis). Het vrouwelijke vernietigd het mannelijke.
In de Ster zien we een typisch vrouwelijke kaart; niet alleen de figuur op zich, maar ook de waterstromen, de Ibisvogel staan symbool voor het vrouwelijke en het vruchtbare, (de Ibisvogel werd in Egypte gezien als een vruchtbaarheidssymbool, wanneer men deze vogel zag vliegen wist men dat zeer binnenkort de Nijl zou overstromen. Ook de Ster zelf kan staan voor Sirius wat ook de overstroming van de Nijl aangaf in de zomer). De figuur is zwanger.
De Maan is een typisch vrouwelijke kaart.
Het Oordeel: hier zien we drie figuren (drie is een vrouwelijk getal) die opstaan van het vierkante (is mannelijk) graf.
De Wereld is een vrouwelijke figuur (misschien onzijdig); het hoogst haalbare is het vrouwelijke.
n.b. De tarot heeft ervoor gezorgd dat er vier koninginnen in het spel werden toegevoegd, een toevoeging van het vrouwelijke dus.
Ook zien we dat op bijna iedere kaart de mannelijke en vrouwelijke symbolen voorkomen:
Mannelijk symbool Vrouwelijk symbool
Dwaas staf knapzak
Magier staf vulva/blad
Hogepriesteres penis II (poort), voorhang
Keizerin staf/scepter Vrouwelijke adelaar
Keizer staf/scepter (ronde) riem
Paus staf Ronde kapsel figuren
Geliefden pijl boog
Zegewagen Mannelijk paard Vrouwelijk paard
Gerechtigheid zwaard weegschaal
Kluizenaar staf lamp
Rad van Fortuin zwaard Rad (rond)
Kracht leeuw schoot
Gehangene tak(ken) Geheel van taken = poort
Dood Hoofd koning Hoofd koningin
Matiging Mannelijke beker Vrouwelijke beker
Duivel Penis borsten
Toren bliksem, toren (fallisch) kroon, ballen in licht
Ster Mannelijke kan Vrouwelijke kan
Maan torens water/maan zelf
Zon Zon zelf, mannelijke figuur water/vrouwelijke figuur
Oordeel Mannelijke figuur Vrouwelijke figuur
Wereld staf ovaal ( Androgyne figuur)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten