zaterdag 4 juni 2011

Nog meer symboliek

Hoofddeksels

Wanneer we kijken op welke kaarten de figuren hoofddeksels dragen zien we het volgende:
0,1,2,3,4,5,(6),7,8,10(9),11 en 15. (11 x !!!!!!)
De kluizenaar is een twijfelgeval omdat hij de capuchon niet draagt. De Duivel is ook een uitzondering omdat het de enige figuur is die in de tweede serie van 11 kaarten voorkomt.
Buiten dat kunnen we stellen dat (bijna) al de figuren/kaarten waar een hoofddeksel op voorkomt, de kaarten zijn in de eerste helft van de Grote Arcana, de eerste 11 kaarten. Deze serie hebben we al eerder de “wereldlijke serie” genoemd. Hierin bevinden zich personages of situaties zoals die zich voordoen in het dagelijks leven; het zijn mensen, of dingen die je aanraken, die niet onbereikbaar zijn. Deze figuren stellen mensen dan wel situaties voor die horen bij het “gewone leven”, er is nog geen sprake van een spiritueel thema in deze eerste serie, dat komt in de tweede serie van 11 kaarten.
De Duivel was een uitzondering, maar goed, deze stelt ook het materieel voor (De Duivel werd trouwens door de Gnostici gezien als de koning/schepper van de stoffelijke aarde); wat zou kunnen verklaren waarom ook de Duivel een hoofddeksel draagt. Trouwens, wat heeft ie eigenlijk op zijn hoofd zitten voor hoofddeksel?...
Dus, we kunnen de hoofddeksels dus als symbool zien van het materiƫle, aardse, nog niet spiritueel ontwaakt, of, (nog) niet open staan voor het geestelijke, spirituele. Uitzondering zijn dan de twee monniken op de kaart van de Paus, zij hebben geen hoofddeksel, maar zelfs hun haar in net midden afgeschoren, wat hen in staat stelt om de spirituele kracht van (in hun geval de kracht van God) te kunnen ontvangen.

.....de “horentjes” op het hoofd van de Duivel en zijn “slaven” lijken trouwens niet op hoorns, maar meer op antennes. Wil de illustrator van de Marseille-tarot ons vertellen dat deze dierlijke wezens wel degelijk in verbinding staan met de hemelse, spirituele...

De wapens in de Grote Arcana

Op volgende kaarten in de Grote Arcana zijn wapens te zien:
de Geliefden, kaart 13 zonder naam, de Toren.
We hebben het dan alleen over de kaarten met wapens waar personen direct worden “bedreigd” of bedreigd kunnen worden.
Op de kaart de Geliefden zien we een engel die een pijl wil afschieten naar de personen onder. Weliswaar gaat het hier natuurlijk om Cupido die zijn pijlen afschiet naar een liefdeskoppel, maar in theorie zou de pijl de personen kunnen verwonden.
Op de kaart zonder naam zien we een zeis die het skelet vasthoudt met op de grond hoofden, ledematen etc. De suggestie wordt gewekt dat dat het werk van de zeis is.
Op de kaart van de Toren zien we bliksemschicht die de Toren in brand zet en zodoende de personen in de toren in gevaar brengt.
Echter, de afbeeldingen van de tarot zijn nooit en te nimmer gewelddadig bedoeld (zelfs figuurlijk bedoeld). Laten we de afbeeldingen eens wat nader bekijken:
Op kaart 6 zien we dat de boog van de engel niet is gespannen, er zit een knik in, op andere versies van de kaart ontbreekt zelfs de draad op de boog. Er kan dus geen pijl worden afgeschoten.
Op de kaart zonder naam zien we dat aan de zeis (aan de rechterkant) een handvat is vastgemaakt. Wanneer je je indenkt dat je een dergelijke zeis wilt gebruiken om personen te onthoofden of ledematen af te hakken, zul je merken dat dat eigenlijk niet gaat. Het ding is te onhandig en lijkt meer op gereedschap om het land mee om te ploegen.
Op kaart 16 zien we dat de bliksem lijkt, dan wel overgaat in dat wat lijkt op een veer/pluum, Hiermee kan natuurlijk nooit een toren worden beschadigd. Buiten dat, de kroon van de Toren wordt eraf geblazen, maar de personen kunnen ontsnappen, zij zijn niet gewond.
Kortom, ook hier wordt weer benadrukt dat geweld niet letterlijk gezien moet worden in de tarot en dat geweld geen oplossing is. Een van de thema's in de tarot is het juist afzwakken van het mannelijke (dus ook geweld) en het “promoten” van het vrouwelijke principe.

King wihtout a crown”.

Op verschillende kaarten in de Grote Arcana zijn kronen te zien, symbolen voor koningschap en macht.
Tegelijkertijd valt op dat deze kronen op verschillende plaatsen in de sequentie hun waarde verliezen.
Allereerst wijzen we erop dat de Keizer (IIII) geen kroon draagt, het is meer een helm. Op zich een vreemde gewaarwording dat de Heilige Roomse Keizer zijn kroon niet op heeft.
Op kaart 10 zien we dat de figuur bovenop het Rad een kroon op heeft, echter, het zal niet lang duren voordat deze figuur het veld moet ruimen voor de figuren zonder kroon.
Op kaart 13 zien we twee afgehakte hoofden met een kroon en op kaart 16 wordt de “kroon” van de toren afgeblazen.
Al met al kunnen we concluderen dat de makers van de Tarot van Marseille de kroon zagen als een mannelijk symbool van de (over)heersende macht van de Roomse Keizer, die een duivelspact waren aangegaan met de Roomse kerk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten