zaterdag 4 juni 2011

De symboliek van de Grote Arcana (2)

De Duivel maakt een gebaar met zijn rechterhand, hij steekt zijn rechterhand op waardoor een link wordt gelegd met de Paus, de vijfde kaart (Duivel spreidt vijf vingers), er zijn voldoende verwijzingen tussen de beide kaarten, dit is er weer een. Wordt de Paus als Duivel gezien, of, heeft de Roomse Paus een pact met de Duivel gesloten, of, is de Paus een marionet van de Duivel...

De Paus maakt een zegeningsgebaar, echter niet naar zijn volgelingen (symbool voor de roomse kerk (ROMA) , hij kijkt hen geen eens aan; in plaats daarvan zegent hij Cupido op de Geliefden (AMOR, omgekeerd van ROMA)...
Tevens kun je het zegeningssymbool zien als een link met de tweede kaart (Papesse, de Paus steekt immers twee vingers op).

We kunnen diverse kaarten met elkaar linken:


Papessa en de Ster, Papesse heeft een boek in handen met daarin 17 lijnen, verwijst naar de 17e kaart, de Ster. De Ster op haar beurt kan weer verwijzen naar de Wereld, zij zijn beiden naakt. De Wereld heeft een sjerp om, deze sjerp heeft de duidelijke vorm van de Hebreeuwse letter Beth, waardoor deze kaart gelinkt wordt aan Papessa, die hoort bij de letter Beth.
De kaarten 4, 12 en 21 zijn uiteraard met elkaar gelinkt omdat ze alle drie hun benen hebben gekruist.
De Magiƫr en de Wereld zijn met elkaar gelinkt omdat het de eerste (alpha) kaart en de laatste (omega) kaart zijn in de sequentie en omdat beiden een staf in de linkerhand hebben.
Op kaart 6 en kaart 20 zijn een engel (in de lucht) afgebeeld, de pijl en boog en de trompet zijn beide aankondigingen, iets wat sluimerend aanwezig is opwekken (liefde, opstaan uit de dood).
Op kaart 8 en 10 zijn we een figuur die een zwaard vasthouden.
De Leeuw komt voor op kaart 11 en 21.
Op de drie kaarten 3, 4 en 21 zien we de adelaar terug.
Op kaart 13 en 16 is een kroon te zien.
Kaart 10, 13 en 21 hebben een ronde vorm (het skelet heeft ook ronde vorm).
Op kaart 14 en 17 zien we twee kruiken waar vloeistof uitkomt.
De Zon en de Maan horen zo en zo bij elkaar.
De figuren op de Zon zijn dezelfde als op de kaart van de Duivel; de stipjes in de vorm van een driehoek op een van de figuren en de “halsband” en de verticale streep op de fuguren van de Zon (ketenen in de Duivelskaart).
Gerechtigheid en het Oordeel: de halo boven het hoofd van de Engel komt exact overeen met de hoed van Gerechtigheid.

Het voorkomende thema in de Grote Arcana van 3x4 of 3 van de 4, zoals de Wereld: 4 dieren maar alleen drie hebben een halo, vier vogels waarvan drie een adelaar etc, hebben de tegenstelling het aardse-spirituele, het lichamelijke-geestelijke...of, het geestelijke in het lichamelijke.

De Gehangene


Staat deze kaart symbool voor de katharen?
1244 viel Montsegur, het is de 12e kaart en de twee bosjes links-en rechtsonder hebben vier bladeren, 12 44.
De figuur hangt omgekeerd, sommige katharen pleegden zelfmoord na de belegering van het kasteel en sprongen naar beneden. De figuur is gekneveld en het haar van de figuur: het haar lijkt op vlammen; katharen die door de inquisitie werden opgepakt wegens ketterij werden verbrand terwijl ze vastgebonden waren (handen op de rug).
Dat de figuur gekruiste benen heeft is te verklaren, in de Middeleeuwen werden verraders op deze manier opgehangen, de katharen werden in de ogen van de kerk als verraders gezien. (wat houdt de figuur trouwens achter zijn rug???)
De Gehangene is trouwens de enige figuur in de Grote Arcana waarbij een oor zichtbaar is. Bij de overige figuren zijn geen oren zichtbaar. “wie oren heeft om te horen, die hore!”
De Gehangene schijnt dus open te staan voor lessen die geleerd moeten worden. Is hier dan toch sprake van een soort van initiatie, een inwijding, zoals vele auteurs hebben beweerd? Gezien de uitdrukking op zijn gezicht lijkt het een vrijwillige “ophanging”, iets wat de figuur vrijwillig ondergaat, lijkt dat heel goed te kunnen.
De figuur legt zijn linkeroor te luister, richting de tweede serie van de Grote Arcana, de spirituele serie

Tripple xxx

Op meerdere plaatsen in de Grote Arcana zijn drie kruizen te zien, te weten:
  • kaart 4,12 en 21 (tezamen, de gekruiste benen).
  • kaart II, de drie kruisjes in het grote kruis op het kleed van Papessa
  • op kaart 5, de kruizen op zijn handen en zijn mond (camoin) en de staf die de Paus vasthoudt.
Op het gedenkteken onder Montsegur (ter nagedachtenis van de doden in 1244 hier) staan drie kruizen naast elkaar afgebeeld...


Dood



Het skelet is de enige figuur in de Grote Arcana die de lijnen/grenzen/kaders aanraken van de kaart, schedel, links en rechts...

Let op de ruggengraat van het skelet, het is opgebouwd uit graan! Dit staat symbool voor vruchtbaarheid en nieuw leven.

n.b. Le mat betekent in het Arabisch “Le Mat” de Dood!!! (denk ook aan “schaakmat”).

Ook kun je de Dwaas en de Dood over elkaar heen leggen. Je ziet dan dat beide kaarten erg veel op elkaar lijken. De stok en de zeis (dezelfde hoek) en beide figuren hebben dezelfde houding.
Het oog van het skelet is op dezelfde hoogte als het oog van de Dwaas.

De Dwaas heeft geen nummer, het Skelet heeft geen naam. Ook hierdoor worden deze kaarten complementair aan elkaar.

Nog meer dood...


Kijk naar de “cirkel” van de Geliefden: de boog van de engel maakt de cirkel “af”, zodat er een vorm ontstaat van een doodshoofd. Deze kaart toont vele gelijkenissen met kaart XX, het Oordeel...de letterlijke betekenis van de kaart is natuurlijk de “wederopstanding”, ook het thema dood dus (de middelste figuur herrijst uit zijn graftombe.



De vier “doodskaarten” zijn dus: de Dwaas, de Geliefden, kaart XIII en het Oordeel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten